lördag 7 mars 2009

Hjälp!



Det morrar i mitt huvud. Jag hör motorsågarna komma närmre. De varvar bara för att skrämma mig och kedjan rispar här och där på träden. Sedan ler de. Hopppsan jag tänkte inte, säger de. Nejmen..DET var ju ingenting! Så jag sitter kvar, de säger ju att de inte vill mig illa, men varför hånler de samtidigt?

Mitt hjärta slår i bröstet, hårt, hårt. Jag behöver fly. Men de säger att jag kan stå kvar. Samtidigt tar de fram kastknivar och yxor, hugger loss bitar och roar sig.
Jag klättrar högre upp i trädet och kronan gungar så jag blir yr och nästan faller ner. Sluta, ropar jag: jag faller. Jamen, håll dig fast hårdare då. Klarar du inte det så är det ditt eget problem. Trygghet kommer inifrån, vad vi gör spelar ingen roll. Deras arbetsledare kommer förbi. Hjälp, ropar jag. Nu har de rast, svarar han. De måste få ha lite roligt de också. Han frågar dem : Inte vill ni väl att dryaden ska slå ihjäl sig. Neeej. DET vill vi inte. Jamen, dåså. Fortsätt då, ni ska veta att jag tror på er. Ni är godhjärtade och behöver få er paus.

Till sist använder jag hela min kraft för att hålla mig fast, alltmedan de hugger, slår och skadar. Jag vill hoppa, det är långt till marken och jag kan inte överleva utan mitt träd. Men då dör jag åtminstone fri. I fallet.

För tillfället måste jag skydda mig. Eftersom ingen stänger motorsågarna när jag ber snällt. Så får jag dra mig undan. Söka skydd.
Alternativet är att hoppa.

Hur vet man uppsåtet?
Kan man fråga?
Får man ett ärligt svar?
Spelar det någon roll?

Dagens runa från Livsmagi, Reid. Den säger mig att fastän jag inte är beredd, så ska jag resa...inte hoppa. Den säger också att rättvisa kommer att skipas, jag ska inte ställa frågor. Snarare vänta, alltså kmmer jag aldrig att få svar av de som skadar, men jag ska göra en resa. Säger den att jag ska upp mitt träd med rötterna och placera det i bättre jord? Hur flyttar man ett träd?

Reid - Vagnrunan
Du blir tvungen att ge dig ut på en resa som du inte känner dig beredd på. Kom ihåg att den Högre Makten alltid finns där att stödja dig. Du har åtminstone en bekväm resa!

Runan råder:
Du får svar som du frågar. Ställer du fel fråga eller den inte är genomtänkt, så får du också fel svar. Var tålmodig! Ordning och rättvisa kommer åter.

1 kommentar:

  1. Du har fått ett svar på din kommentar inne hos mig. Det är en väninna till mig, Helena. Ja och svar från mig också, naturligtvis!

    Kram från Rozie!

    SvaraRadera

Jag lyssnar...