torsdag 19 mars 2009

Wayne W Dyer, Tro på dina inre krafter

Du kan åstadkomma vad du vill. Du har inte bara ett fysiskt jag utan också ett magiskt och gränslöst jag. Ett jag som är en parantes i evigheten.Vi är födda hit av en bestämd anledning. För att uträtta vissa saker, varje enskild händelse och upplevelse i ditt liv har tjänat dig att leda mot detta mål.

I livet finns tre vägar till insikt. De är tre olika nivåer.
1. Insikt genom lidande. Något händer, man upplever sig drabbad och lider. Ett tag efteråt hämtar man sig och säger: Nu vet jag varför jag var tvungen att gå igenom detdär svåra. Det blir en värdefull erfarenhet och man lär sig att man måste uppleva smärtan för att kuna höja sig över den. Ur erfarenheterna hämtas efterklokhet och kunskap.

2. Insikt genom slutsats. Här tänker man oftare: Vad i detta kan jag lära mig av, allt hädner av en andledning. Man kan analysera en händelse och det ger ökad kunskap.Denna väg ger tillvaron en bestämd mening och mål. Men inget högre pålat finns att söka sig till. Efter ett uppnått mål ,finns alltid ett ntyt för en resultatorienterad människa.

3. Insikt genom meningsfullhet. Allt i universum har en mening. Att upptäcka sitt ändamål och leva i samklang med det. Att älska ovillkorligt, tjäna andra och se till att du får kontakt med det som finns runtomkring dig. Förmågan att skapa mirakler ligger då runt knuten. Den tredje nivån kan leda vidare till att man når sin egen källa. Då upplever man att saker går ens väg, att allt är meningsfullt och faller på plats. Men vet sitt ändamål.

2 kommentarer:

  1. Så klokt och den tredje insikten är vacker, ren...men ack så svårt att leva efter :D

    Ha det fint!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej och Glad Påsk från mig!

    Hoppas du kommer snart... :/

    SvaraRadera

Jag lyssnar...