måndag 2 mars 2009

The law of attraction

Den kallas ibland för The secret, varför man nu ska mystifiera något som är så universellt med ett sådant namn. Att människors förväntningar leder till så kallade "självuppfyllande profetior" är relativt allmänt känt. Inom psykologin och pedagogiken har det forskats på saken. Sambanden är tydliga. Inom diverse helaingmetoder, religioner, livsåskådningar, behandlingsmetoder...finns en gemensam röst som ljuder i harmoni. Trots de olika grenarna och rötterna hos filosofin i fråga är några budskap gemensamma: För att leva ett lyckligt liv ska man: vara snäll, förvänta sig gott, tro på godheten i andra människor....

Kort sagt: man attraherar det man ropar ut till universum. Om jag är rädd och känner mig liten och orkeslös, kommer jag att lägga märke till sådant i mitt liv som försvagar mig och som jag inte har konrtoll över. Om jag omvänt känner mig tillitsfull, kompetent att leva ett gott liv, njuter av att ha goda ting tunt mig, vänliga människor..så är det sådant jag lägger märke till.

Här är min utmaning för tillfället: Att se det goda, att förvänta mig gott, att vila, luta mig tillbaka. Jag ska sitta i mitt träd och dingla med benen, säkert och stadigt. Mitt träd bär upp mig, min krona skyddar mig men släpper samtidigt igenom det goda ljuset. Mitt vackra, pålitliga träd. Livet är här och nu.

Filmen, the secret. Om ni vill kan ni ju se filmen, det ger en hel del. Men man kan också fundera över detta med att attrahera pengar, eller vad är egentligen lycka. Jag tänker på hälsa och relationer. Det är utifrån de två ben jag står på jorden. Säkert fler med mig. OM jag är frisk, fri, frimodig och ger ut goda energier i mina relationer - så bidrar jag till en bättre värld.

2 kommentarer:

  1. Tack, jag skall titta på filmen.. Jag är på ett retligt humör..har bråkat med dagispersonalen som idiotförklarar mig. JAG är mina barns mamma, jag avgör vad som är bra eller inte bra för dem. Personalen tar min kritik personligt och mobbar ut mig. Som tur är gjorde de det även framför sin chef, som i sin tur inte trodde det var sant att hon hade så oprofessionell personal.. Min äldsta mår väldigt dåligt nu med så det är många bäckar som får mig att vackla i vad som bör göras och vad jag vill göra..
    Jag har boken som ett projekt, jag tar lite då och då..om inte för publicering skull så för min egen skull..
    Kram till dig för du är en människa som förstår!!!

    SvaraRadera
  2. Alla pratar om den...och jag har svårt att koncentrera mig på budskapet, därför var det bra att du skrev och berättade lite kortare! Tack.

    :)

    Kram

    SvaraRadera

Jag lyssnar...