torsdag 26 februari 2009

Nymfer, lita fakta

Vi är några nymfer i blogglandia. Men varför kallar vi oss nymfer? Jo kanske för att vi är hungriga, växande, under utveckling, känsliga. Vi har integritet och kräver respekt, men är ömma och kärleksfulla på det stora hela. Själv är jag en trädnymf. En Dryad. I denna blogg viskar jag ut mina ord över världen, från min aldeles egna tall. Vi är många hundra år tillsammans. Jag gör det för mitt eget växandes skull. Men om det kan inspirera andra så glädjer det mig. Om det finns fler Nymfer därute, får ni gärna ge ett livsteckan. Eftersom jag inte kan lämna min tall, så får ni använda internet för att budskapet ska nå fram.

En anledning till att vi kallar oss nymfer, är att vi känner oss i samklang med naturen, med ödet, med vår intuition. I den grekiska mytologin var nymfer ett sorts kvinnligt naturväsen, knutet till en speciell miljö. Det fanns trädnymfer (dryader eller hamadryader), vattennymfer (najader), Bergdal eller lundsnymfer (napaiader), Bergs- och grottnymfer (oreader), havsnymfer av olika slag, plejaderna var också nymfer- även om jag inte riktigt vet hur. De olika trädnymferna är namngivna trädart för trädart och kan inte lämna sitt träd utan att gå under.

En nymf kan en insekt som är under utveckling kallas. Istället för att gå från ägg-larv-puppa-insekt förvandlas dessa insekter från ägg-nymf-insekt. Ni förstås säkert att nymfstadiet är ett väldigt utsatt läge. Växandet är livsviktigt för överlevnad. Men också att undgå att bli uppäten.Vi har likt en trollsländenymf krupit ut ur vårt ägg och när vi blivit tillräckligt starka kommer vi att förvandlas till den mest underbara varelse.

Sländor är alltså sådana insekter. Dagsländans nymfer indelas i krypande, simmande, krälande och grävande nymfer. Efter sin förvandling från nymf, går varelsen upp på land där den förvandlas till en insekt. Trollsländorna är till exempel först larver, sedan vattenlevande nymfer och till sist kryper de upp i sitt rätta element och visar sig i all sin prakt som de flygande varelser de ska bli, med skimrande kroppar och glänsande vingar.

Come, fly with me!

1 kommentar:

  1. God morgon, lilla trädnymf!
    Tack för ditt besök hos mig och vad kul att du delar delar av mina intressen.

    vet nog inte om jag är häxa och ingen nymf, men har en stark dragning mot allt som har med det att göra..... lockas och facineras, för att inte tala om tror!

    SvaraRadera

Jag lyssnar...