måndag 23 februari 2009

Sjunde generationen

The Counsil of Wisdom. Vi borde ha en konvention om ansvar istället för en konvention om rättigheter. De beslut som en ledare fattar idag bör denne kunna ta ansvar för sju generationer framåt. Därför måste vi välja goda ledare. Det börjar med barnet som har en naturlig ledarförmåga. En ledare behöver lära sig vad det innebär att leda, att förstå ansvaret. En naturlig ledare behöver vägledning för att bli en god ledare. Använd ert förnuft, alla har ett medfött förnuft. Men man måste träna sig i att använda det. Så säger Oren Lyron, hövding över Onondagastammen.

Detta får mig att fundera över: Vad lär vi våra barn? Vad lär jag mig själv? Vilka val gör jag och vad leder de till?

Idag väljer jag att se möjligheterna. Att känna tillit. Att förmedla denna känsla av tillit. Att tro på kärleken. Inte låta monstren tugga på min själ. De som säger: om om du är ledsen eller svag- så väljer vi bort dig. Jag är omgiven av kärlek. Jag älskar. Det räcker. Det är allt.

1 kommentar:

Jag lyssnar...